Tak to vidíte, i tihle zatvrzelí Švédové se rozhodli vydat cestou změn a experimentů. Ovšem neberte mě zase nějak výrazně za slovo, však moc dobře víte, jak takové „novinky“ v podání až do morku kostí konzervativních kapel vypadají. Snaha se však cení a moc dobře to vědí i VOMITORY. Starý známý producent Henrik Larsson tentokrát zůstal v přítmí Berno Studií osamocen, důvěru totiž dostal někdo jiný, konkrétně pak Rikard Löfgren a jeho karlstadské doupě Leon Music. Samotný Löfgren ale není kdovíjak známým producentem co se death metalové scény týče, v současnosti se věnuje hlavně mainstreamovým a komerčněji laděným záležitostem. Oficiální stránky kapely však praví něco o jeho dřívějších zkušenostech s extrémněji pojatou hudbou a dlouholetém přátelství se členy VOMITORY, čili není sebemenšího důvodu nějak přehnaně se strachovat o konečný výsledek.
Jinou změnou je Peter Östlund, který na postu kytaristy vystřídal Ulfa Dalegrena, oporu zadních řad a občasného skladatele, potažmo pak textaře. Nová persóna (mimochodem disponující klasicky zavilým výrazem) se okamžitě zapracovala a na „Terrorize Brutalize Sodomize“ přispěla hned dvěma skladbami. U tvůrčího kormidla však i nadále zůstávají Erik Rundqvist, jakožto autor většiny textů, a bicí mašina Tobias Gustafsson, jakožto dominantní skladatel. Poslední novinkou (pokud to tak můžeme nazvat) je záměna veselých malůvek za neméně veselou gore grafiku. Inu, majitelé přilehlého konzumu určitě zajásali nad zvýšeným obratem flákot, kečupů a rajčatové šťávy… Tento, pro death metal tolik charakteristický, způsob uměleckého vyjádření mě sice dvakrát neoslovuje, nicméně svým oblíbencům jsem ochoten odpustit i mnohem horší šlápnutí vedle.
Novinka „Terrorize Brutalize Sodomize“ představuje VOMITORY v nezvykle barevném světle. Je znát, že tři roky dlouhá pauza kapele prospěla, Švédové se už nesnaží vyplnit každý volný prostor co nejrychlejší sypačkou, ba právě naopak, noří se do rozvláčných temp a před briskním blastbeatem často upřednostní stejně efektivní old school houpačku. Ruku v ruce s větší variabilitou materiálu jde i Löfgrenova produkce, jenž sice není tak monstrózní jako ta z Berna, zato však odkrývá celou řadu detailů, které v minulosti zůstávaly skryty pod mohutným chrastícím kobercem. Rikard Löfgren se navíc ukázal jako příkladný hostitel, když rozkmital svoje hlasivky v pozadí titulní skladby „Terrorize Brutalize Sodomize“.
VOMITORY okupují i nadále samotné čelo pelotonu nejvíce obhroublých kapel švédského království, z aktivních konzervativců jim zdatně sekunduje snad jen nesmrtelný Ola Lindgren a jeho GRAVE. Na síle jim neubral ani transparentnější zvuk, pořád působí stejně neústupně a nesmlouvavě jako v dobách své debutové nahrávky „Raped In Their Own Blood“ (1996). Nic na tom nemění ani klidnější střed alba, kde čtveřice neotesaných seveřanů zabrnká na tak melodickou notu, až to připomene umění NECROPHOBIC, současné skandinávské black/death metalové jedničky. Závěr „Terrorize Brutalize Sodomize“ (stejně tak jako jeho úvod) ale znovu opanuje zběsilé tempo a všudypřítomné sypanice v podání mistra svého oboru, Tobiase Gustafssona (ještě GOD AMONG INSECTS).
Nefalšovaný švédský death metal, obohacený špetkou crustu, opatrně orámovaný odkazy na SLAYER a prehistorické skandinávské veličiny typu CARNAGE nebo ENTOMBED prostě nemůže nudit, dvojnásob to pak platí v podání přesvědčivé a ohromně sehrané kapely jako jsou VOMITORY. „Terrorize Brutalize Sodomize“ je jednoduše skvělá deska, ve vysokém hodnocení mi nezabrání ani „kritické“ hlasy meloucí něco o nulovém progresu (neb opak je pravdou), popřípadě pak uniformním vokálu páně Rundqvista. Vážení a milí, takhle vypadá ukázková práce skandinávské old school kapely v roce 2007, tedy více než deset let po tamějším death metalovém boomu. Jen těžko si můžeme přát lepší doklad žánrové životaschopnosti než právě toto album. Klobouk dolů!